Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2008

Και ένα ανέκδοτο σήμερα που χιονίζει

Ένας παππούς 80 χρονών πάει στο γιατρό για γενικό τσεκάπ.
- Πώς αισθάνεστε;
- Ποτέ δεν ένιωσα καλύτερα. Είμαι παντρεμένος με μια 25χρονη, με την οποία περνάω θαυμάσια, και μάλιστα είναι και έγκυος. Μου ετοιμάζει παιδί.

Ο γιατρός τον κοιτάει για λίγα δευτερόλεπτα σκεπτικός.
- Να σας πω μια ιστορία. Ήταν ένας φίλος μου κυνηγός, ο οποίος καθώς έφευγε από... 

το σπίτι του, αντί να πάρει το όπλο του, πήρε κατά λάθος την ομπρέλα. Αφού περπατούσε για κάμποση ώρα στο δάσος, είδε μπροστά του ξαφνικά μια άγρια αρκούδα. Σηκώνει λοιπόν την ομπρέλα του και κάνει να πυροβολήσει και ξαφνικά η αρκούδα…. πέφτει κάτω νεκρή, τέζα!
- Αποκλείεται, φωνάζει ο παππούς, άλλος την πυροβόλησε.
- Α μπράβο ..!

(Αντιγραφή από το troktiko)

Ο μεγάλος θυμός δεν έρχεται από το πουθενά. Έχει ρίζες και αιτίες

Τού Δημήτρη Μαρωνίτη στο ΒΗΜΑ

Για να μη δημιουργούνται απορίες, επεξηγώ ότι το προκείμενο μονοτονικό γράφεται και αποστέλλεται για δημοσίευση στις 15 τρέχοντος, για να διαβαστεί στις 21. Είναι επομένως κατ΄ ανάγκην «οπισθοδρομικό»· όπως εξάλλου οπισθοδρομικό υπήρξε και το ιλιαδικό μονοτονικό της περασμένης Κυριακής. Αγνοώντας δυστυχώς τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου από τον «ειδικό φρουρό» Επαμεινώνδα Καρκονέα και τον συνεργό του Βασίλη Σαραλιώτη, η οποία προκάλεσε πανελλήνιο πένθος, πανελλήνια οργή, πανελλήνιες εξεγέρσεις και πανελλήνιες βιαιοπραγίες. Επιμένω στο τετράγωνο «δολοφονία-πένθος-οργή-βιαιότητα», γιατί οι τέσσερις πλευρές του συνέχονται μεταξύ τους, και η όποια αποσύνδεσή τους είναι εκ του πονηρού. ΄Η για να το πω με τη συμπερασματική απόφαση του Αντώνη Καρακούση στο «Βήμα» του περασμένου Σαββάτου(13/12): «Ο μεγάλος θυμός δεν έρχεται από το πουθενά, έχει ρίζες και αιτίες. Αν δεν εξεταστούν και τώρα οι πηγές του, θα θεριέψει».

Η αναζήτηση πάντως των ριζικών αιτίων του οριακού αυτού κοινωνικού φαινομένου πρέπει ίσως να αρχίσει με τον νηφάλιο έλεγχο των σχετικών ονομάτων και ονομασιών. Το επίτιτλο τρίγωνο «κράτος-παρακράτος-οργή» σ΄ αυτόν τον αναγκαίο έλεγχο παραπέμπει.

Ξεκινώ με τον μεσαίον όρο της «αγίας τριάδας»: το παρακράτος. Το οποίο περιέργως στις μέρες μας έχει γλωσσικά καταποντιστεί, ενώ τη θέση του την έχουν καταλάβει ως διάδοχοι οι κουκουλοφόροι. Η αρχική σημασία αυτής της λέξης (όπου περισσεύουν τα ο και τα ου ) προέκυψε από διαβόητες ληστρικές επιδόσεις, που γνώρισαν μάλιστα και κινηματογραφική δόξα. Ξαφνικά ωστόσο η ίδια λέξη έγινε στα μεταπολιτευτικά χρόνια σήμα ασύλληπτων αναρχικών φορέων με αντιεξουσιαστικό μητρώο και καταστροφικό μένος. Ως αντίπαλο δέος προέκυψαν τα συντομογραφικά ΜΑΤ, η απειλητική εξάρτηση των οποίων θυμίζει περιέργως την ευτελέστερη σκευή των κουκουλοφόρων: περίφρακτο κράνος αντί της μίζερης κουκούλας· ρόπαλα, λοστοί, ασπίδες, καπνογόνα, όπλα κτλ. αντί λίθων, πλίνθων, ξύλων, αυτοσχέδιων μολότωφ κτλ. Η εξωτερική αυτή αναλογία έχει, πιστεύω, αυτόνομο και ετερόνομο ενδιαφέρον. Κυρίως ως προς το ζητούμενο του παραλειπόμενου στις μέρες μας παρακράτους, που δήθεν εξέλιπε. Θα επιμείνω.

Η νεότευκτη στα γράμματά μας λέξη «παρακράτος» (αθησαύριστη, όσο βλέπω, στα περισσότερα λεξικά), βρίσκει πιστεύω το ακριβέστερο (και εντιμότερο) ερμήνευμά της στο επίτομο νεοελληνικό Λεξικό του Κριαρά, από όπου αντιγράφω: «οργανωμένο σύνολο ανθρώπων που δρα παράνομα, συνήθως με την ανοχή του κράτους». Που πάει να πει ότι το παρακράτος αποτελεί εκτόπλασμα του κράτους. Στον βαθμό λοιπόν που οι σημερινοί κουκουλοφόροι κρίνονται, λόγω των πράξεων και των συνθημάτων τους, ενμέρει ή ενόλω, παρακρατικοί, φαίνεται να έχουν, λανθάνουσα έστω, συνάφεια με το κρατικό παρακράτος. Θα έλεγα: εκλεκτική συγγένεια, όπου το πάνω χέρι όμως το έχει το ισχυρότερο κράτος. Αυτό επινοεί, οργανώνει και διαθέτει το ωφέλιμο για την εξουσία και την ασφάλειά της κρατικό παρακράτος, προκειμένου να αντιμετωπίσει το, υποθετικό ή πραγματικό, αντικρατικό παρακράτος, με το οποίο ωστόσο κρυφίως συνεργάζεται. Σ΄ αυτόν τον παρακρατικό μηχανισμό του κράτους φαίνεται να ανήκει ο σεσημασμένος «ειδικός φρουρός» Επαμεινώνδας Καρκονέας, με δεξί του χέρι τον Βασίλη Σαραλιώτη.

Πρόσφορο πάντως και συμβολικό πεδίο τής, συμφωνημένης από τις δύο πλευρές, αναμέτρησης στα μεταπολιτευτικά χρόνια ανάμεσα στο κρατικό και στο αντικρατικό παρακράτος είναι και παραμένουν τα Εξάρχεια. Εξ ου και η δημοσιευμένη ήδη στον ημερήσιο Τύπο πρόκληση του δολοφονικού νταή: «Εσείς, ρε, θα μας διώξετε από τα Εξάρχεια;» Προς το παρόν αυτά. Υπολείπεται σύντομο σημασιολογικό σχόλιο περί οργής, για την οποία πολλά λέγονται, γράφονται, ακούγονται και προβάλλονται, χωρίς όμως να ορίζεται το διπλό δυναμικό της: θετικό και αντιθετικό.

 

Αφήνοντας στην άκρη τις θρησκευτικές και τελετουργικές σημασίες και χρήσεις της οργής στην ελληνική αρχαιότητα, θυμίζω ότι η «κοσμική» της σημασία, από τότε έως σήμερα, δηλώνει έκρηξη ασυγκράτητου θυμού, που εκφράζεται τόσο με φωνητική όσο και με σωματική βιαιότητα. Με τους όρους αυτούς είναι ακατανόητη, αν όχι υποκριτική, η αποδοχή της οργής ως πολιτικής ευαισθησίας και αντίδρασης στα εξοργιστικά γεγονότα των τελευταίων ημερών, χωρίς όμως τα βιαιότερα συμπτώματα της, τα οποία αδιακρίτως και ασυζητητί καταγγέλλονται. Τούτο δεν σημαίνει βέβαια έγκριση της ανεξέλεγκτης βίας, αλλά υποχρέωση να εξεταστεί καταρχήν το σημασιολογικό και πραγματολογικό στίγμα της οργής· άλλως ας την απορρίψουμε ως λέξη-κλειδί, ψάχνοντας για άλλον βολικότερο και λιγότερο οδυνηρό όρο. Και τα δύο πάντως δεν γίνονται, κατά τη γνωστή παροιμία που μιλά για το ασυμβίβαστο της σωστής πίττας και του χορτάτου σκύλου.

 

Πέμπτη 25 Δεκεμβρίου 2008

Ου γαρ εισίν αι βουλαί μου ώσπερ αι βουλαί υμών, ουδ' ώσπερ αι οδοί υμών αι οδοί μου.

Το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ. Αναστασίου έχει ως εξής:

""Λόγος, ο Πατρί ομοούσιος υπάρχων, εκ παρθενικών φυραθείς αγνών αιμάτων, ....γεννάται εν σπηλαίω, έκπληξις!" (Δοξαστικό Αίνων 21ης Δεκεμβρίου)

Όλα όσα συνδέονται με την εορτή των Χριστουγέννων εκπλήττουν. Ο απρόσιτος και απερινόητος "Λόγος, ο Πατρί ομοούσιος", "υιός ανθρώπου" γίνεται, για να οδηγήσει τελικά τον άνθρωπο σε ύψος εκπληκτικό: τη θέωση. Ο Υιός του Θεού, προσλαμβάνοντας την ανθρώπινη φύση, ίνα τη της θεότητος κοινωνία συναποθεωθή το ανθρώπινον" (Αγ. Γρηγόριος Νύσσης), προσέδωσε εκπληκτική αξία στο κάθε ανθρώπινο πρόσωπο, όπου γης. Ανύψωσε τον άνθρωπο ασυγκρίτως ψηλότερα απο όσο έχει προσπαθήσει οποιαδήποτε αθεϊστική πρόταση η ουμανιστική θεωρία.

Το κοσμοϊστορικό αυτό γεγονός συντελείται με τρόπο εκπληκτικό: Η Παρθένος Μητέρα μετά τη Γέννηση εσπαργάνωσεων αυτπόν και ανέκλινεν αυτόν εν τη φάτνη, διότι ουκ ην αυτοίς τόπος εν τω καταλύματι" (Λούκ. 2:7). Αυτός που έρχεται για να οδηγήσει το ανθρώπινο γένος στη σωτηρία, "γεννάται εν σπηλαίω" αρνούμενος κάθε μορφή εγκόσμιου μεγαλείου, περιφρονεί τη χλιδή, συμμερίζεται απο την πρώτη στιγμή τη ζωή των απλών ανθρώπων, των ταπεινών και φτωχών, δηλαδή της συντριπτικής πλειοψηφίας του πληθυσμού της γης.

Συγχρόνως όμως, οι Ευαγγελιστές αποκαλύπτουν μια άλλη εκπληκτική παρουσία. Χορούς αγγέλων που αναγγέλλουν το "Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία". Έκπληξη αργότερα προκαλεί η προσκύνηση των σοφών απο την Ανατολή και η παρανοϊκή μανία τη Ηρώδου, που ζητεί να εξολοθρεύσει το Θείο βρέφος, ως μελλοντικό του αντίπαλο. Η υμνολογία της Εκκλησίας μας αναδεικνύει το καταπληκτικό γεγονός: "Λόγος, ο Πατρί ομοούσιος υπάρχων, εκ παρεθνικών φυραθείς αγνών αιμάτων, (αφού συνελήφθη στη μήτρα της Παρθένου),... γεννάται εν σπηλαίω έκπληξις!". Ο αιώνιος Υιός του Θεού έρχεται στον εγκόσμιο χρόνο με τρόπο πρωτόγνωρο, σιωπηλά και λιτά.

Το συγκλονιστικό γεγονός που άλλαξε τον ρου της ιστορίας του κόσμου συντελείται αθόρυβα, μακρυά απο τα κέντρα πολιτικών ή στρατιωτικών αποφάσεων της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, που πίστευαν ότι ρυθμίζουν την τύχη της οικουμένης μακρυά απο τα οικονομικά και εμπορικά περιβάλλοντα, μακρυά απο τους φιλοσοφικούς ή θρησκευτικούς κύκλους του τότε κόσμου, που νόμιζαν ότι γνωρίζουν τους νόμους της φύσεως ή τους νόμους του Θεού. "Ού γάρ είσιν αι βουλαί μου ώσπερ αι βουλαί υμών, ούδ' ώσπερ αι οδοί υμών αι οδοί μου, λέγει Κύριος" (Ησ.55:8), είχε υπογραμμίσει ο προφήτης Ησαΐας.

Όλα όσα σχετίζονται με τον Ιησού Χριστό, εκ πρώτης όψεως, αποτελούν πρόκληση για την κοινή λογική. Συχνά την ανατρέπουν. Τελικά όμως προεκτείνουν τον ορίζοντά της. Ενέχουν μια αστείρευτην δυναμική, μια δημιουργική ενέργεια. Όσοι γνώρισαν τον Χριστό, όσοι Τον πίστεψαν και συνδέθηκαν αγαπητικά μαζί Του, διαπιστώνουν και βιώνουν ότι ο Τριαδικός Θεός, τον οποίον αποκάλυψε ο Ιησούς, δεν είναι κάποια στατική πληκτική, απρόσωπη, "ανώτερη δύναμη", αλλά ο ζωντανός Θεός της αγάπης, ο Θεός των εκπλήξεων. Αθόρυβα, ανοίγει νέους ορίζοντες εκεί που όλα φαίνονται κλειστά και χωρίς ελπίδα. Επεμβαίνει με τρόπους απροσδόκητους στην πορεία της ανθρωπότητος, της κοινότητος στην οποία ανήκουμε, καθώς και στον προσωπικό μας βίο. Δίνει στη ζωή μας απρόσμενες λύσεις σε αδιέξοδα. Η ελπίδα που προσφέρει αυτή η αλήθεια στις δοκιμασίες μας στηρίζει και μας ανανεώνει. Η αγάπη που μεταγγίζει, η έξοδος δηλαδή απο το εγώ μας για τη συνάντηση του άλλου, συνοδεύεται απο εσωτερική χαρά και ειρήνη. Η "εν Χριστώ" ζωή είναι γεμάτη θαυμαστές εμπειρίες. Πρόκειται για συνεχή πνευματική μεταμόρφωση.

Οι τρόποι όμως με τους οποίους πανηγυρίζουμε στον καιρό μας τα Χριστούγεννα αποτελούν, αντίθετα, μια θλιβερή έκπληξη. Στη θέση της λιτότητας και της ταπεινώσεως, δεσπόζει η χλιδή, η επίδειξη, η πλεονεξία, ο πόθος και η προβολή του υλικού πλούτου, ο φανταχτερός ευδαιμονισμός, η υποτίμηση και περιφρόνηση των πνευματικών αγαθών.

Αυτή μάλιστα την εποχή, αναστατώνει την οικουμένη μια άλλη δυσάρεστη έκπληξη: "Η κατάρρευση της οικονομίας. Η στρεβλή οικονομική δραστηριότητα, που λατρεύει το κέρδος, περιφρονεί τον άνθρωπο και λεηλατεί την κτίση, οδήγησαν στη γνωστή παγκόσμια οικονομική κρίση, που σαν φοβερός κυκλώνας απειλεί τις περισσότερες χώρες, αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες. Κυρίως όμως καταλήγει σε νέα ταλαιπωρία των εκατομμυρίων φτωχών και απλών ανθρώπων.

Οι προτάσεις για την άμεση διέξοδο απο την κρίση πολλές και αξιέπαινες. Αλλά μακροπρόθεσμα, η γενικότερη δοκιμασία που περνά η ανθρωπότητα απαιτεί ριζικότερες αλλαγές. Ο αιώνιος Λόγος του Θεού, του οποίου τη Σάρκωση εορτάζουμε, δείχνει διαχρονικά την κατεύθυνση: Λιτότητα και εγκράτεια στην προσωπική ζωή. Περισσότερη αλληλεγγύη, γνησιότερη αγάπη. Αληθινό σεβασμό στην αξιοπρέπεια του κάθε ανθρωπίνου προσώπου, όπου και σε όποιες συνθήκες και αν γεννήθηκε. Διότι μετέχει στην ανθρώπινη φύση την οποία προσέλαβε και ανύψωσε ο Υιός του Θεού. Αυτή η μορφή βιοτής ανακαινίζει τη ζωή και την πλουτίζει πνευματικά, χαρίζοντάς της μοναδική ομορφιά. Και τελικά, στηρίζει την κοινωνική δικαιοσύνη και διαμορφώνει τον αληθινό πολιτισμό.

Ας γιορτάσουμε την έλευση του Λυτρωτού και ας φανερώσουμε την αφοσίωση και την πιστότητά μας σ' ΑΥτόν, με μια αντίσταση ποιότητας στην κρατούσα νοοτροπία πλεονεξίας, βίας, σκληροκαρδίας και καταχρήσεως του φυσικού περιβάλλοντος. Αυτές έχουν οδηγήσει την ανθρωπότητα στη νεοειδωλολατρία του χρήματος, του αθέμιτου πλουτισμού. Ο σύγχρονος άνθρωπος, τοποθετώντας στο περιθώριο τον Λόγο το Θεού και περιφρονώντας τον Θεάνθρωπο, κατέληξε στον υπάνθρωπο. Όσοι πονούμε για ουσιαστική ανύψωση της κοινωνίας καλούμεθα να αντισταθούμε στη νοοτροπία αυτή, απ' όπου και αν προέρχεται, απο όποιους και αν συντηρείται.

Ο ενανθρωπήσας Λόγος του Θεού της σοφίας και της αγάπης ας κατευθύνει καθημερινά τη ζωή μας, γεμίζοντάς την αισιοδοξία και χαρά και στις γιορτινές αυτές μέρες και σ' όλο τον ερχόμενο χρόνο. Ευλογημένα Χριστούγεννα".

Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2008

Τι κομένο, τι καμένο;


Στην πλατεία μεσ' το κέντρο φύτρωσε καινούργιο δέντρο

Μετά των ποιμένων και μάγων εν Βηθλεέμ της Ιουδαίας.

Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2008

Πρόσωπα του 2008


Αναδημοσίευση από το blog του Φάνη Ξημεράκη Σατυρίζοντας την επικαιρότητα

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2008